När en anställd ska vara tjänstledig
När en anställd är tjänstledig kan dina inbetalningar till hens tjänstepension och försäkringar påverkas och ibland pausas helt. Även det skydd den anställda har genom försäkringarna kan förändras. Därför är det viktigt att både du och din anställda har koll på vad som gäller vid en tjänstledighet.
Checklista
Gör så här när en anställd ska vara tjänstledig
Det finns vissa saker du som arbetsgivare behöver tänka på inför och under en tjänstledighet. Följ våra checklistor för att få koll på alla delar.
Arbetare
Checklista om en arbetare ska vara tjänstledig
Tjänstemän
Checklista om en tjänsteman ska vara tjänstledig
Vanliga frågor när en anställd ska vara tjänstledig
Ja, du ska rapportera den lön du betalar ut månadsvis.
Om den anställda är tjänstledig på deltid ska du anmäla den utbetalda bruttolönen till Collectum varje månad.
Om den anställda är tjänstledig på deltid ska du anmäla hens årslön för den aktuella arbetstiden till Collectum.