Till innehållet
Verktygslådan

När något har hänt

Påminn dina medarbetare

Det viktigaste är så klart att påminna dina anställda om försäkringarna när det faktiskt hänt något som gör att de skulle kunna få ersättning. Speciellt vid händelser som den anställda själv behöver anmäla. Det gäller följande tillfällen:

För arbetare:

  • Sjukdom (längre än 14 dagar)
  • Föräldraledighet
  • Uppsägning

För arbetare och tjänstemän:

  • Arbetsskador
  • Dödsfall

Samtliga ansökningar hanteras av Afa Försäkring.

När en anställd är sjuk en längre tid

Om en anställd är sjuk i mer än 14 dagar får hen vanligtvis ersättning från Försäkringskassan i form av sjukpenning. Om den sjukskrivne är arbetare kan hen vid dag 15 i sjukskrivningen anmäla och ansöka om ersättning från Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) hos Afa Försäkring. Du som arbetsgivare kan även välja att göra ansökan åt den anställda. Försäkringen ger ytterligare cirka 10 procent i ersättning utöver de cirka 80 procent hen får från Försäkringskassan.

Gäller det en tjänsteman fortsätter du som arbetsgivare att betala ut sjuklön i 90 dagar. Det innebär att den sjukskrivna tjänstemannen kan få upp till 90 % av sin lön under sin frånvaro.

Här ansöker arbetare själva sin ersättning via kollektivavtalet vid längre sjukdom:

 

När en anställd blir förälder

När en anställd är hemma med en ny liten familjemedlem finns det olika slags ersättningar att få ut. Om den anställda är arbetare, berätta om Föräldrapenningtillägget (FPT) som hen har genom kollektivavtalet. Det ger extra pengar under föräldraledigheten. Den anställda ansöker själv om detta från Afa Försäkring. Du som arbetsgivare ska sedan bekräfta hos Afa Försäkring att personen jobbar hos dig.

Här ansöker arbetare själva sin ersättning via kollektivavtalet vid föräldraledighet:

För tjänstemän ska arbetsgivaren, enligt de flesta kollektivavtal, betala föräldralön som ger medarbetaren en extra summa pengar vid föräldraledighet. Kolla med ditt fack- eller arbetsgivarförbund vad som gäller för ditt företag.

När en anställd råkar ut för en arbetsskada

En arbetsskada är ett olycksfall som en anställd råkar ut för i jobbet, eller på väg till eller på väg hem från arbetsplatsen. Även en sjukdom eller smitta som orsakats av jobbet kan vara en arbetsskada.

Påminn den som skadat sig om att hen själv behöver söka ersättning från försäkringen via Afa Försäkring. Du som arbetsgivare ska i din tur anmäla arbetsskadan på anmalarbetsskada.se och bekräfta att personen som skadat sig är anställd hos dig via afaforsakring.se.

Här ansöker de anställda själva sin ersättning via kollektivavtalet vid arbetsskada:

Om en anställd dör

Dina anställda har en försäkring som heter Tjänstegrupplivförsäkring (TGL) som ger deras familj en skattefri engångssumma om de skulle dö. Men utöver det kan det vara bra att så tidigt som möjligt informera dina anställda om att de kan lägga till vissa skydd för sin tjänstepension. 

Om en anställd skulle dö är det bra om du tar kontakt med hens anhöriga och berättar att de kan söka ersättning från Tjänstegrupplivförsäkringen (TGL) hos Afa Försäkring. Tipsa dem om Efterlevandeguiden.se där de hittar det viktigaste de behöver tänka på när en närstående gått bort. 

Här anmäler anhöriga dödsfallet för att få ersättning från Tjänstegrupplivförsäkringen (TGL):

När du säger upp någon på grund av arbetsbrist

Att bli av med jobbet är tufft för de flesta. Om du behöver säga upp en anställd är det i första hand från a-kassan hen får sin inkomst som arbetslös. Om den anställda blir uppsagd på grund av arbetsbrist kan hen även få extra stöd och eventuell ersättning genom sitt kollektivavtal. 

Innan du meddelar en uppsägning behöver du vända dig till ditt arbetsgivarförbund för rådgivning. De kan hjälpa dig förhandla med det aktuella fackförbundet. Du ansöker tillsammans med det lokala facket om omställningsstöd från Trygghetsfonden för arbetare och TRR för tjänstemän. Genom dem kan den anställda bland annat få hjälp i form av rådgivning, studiestöd eller vägledning kring kompetensutveckling. Även du som arbetsgivare kan få rådgivning och information. 

När en medarbetare ska gå i pension

När det är dags för en anställd att gå i pension är det i första hand den anställda själv som har saker på sin att-göra-lista. Men det är bra om du som arbetsgivare informerar dina anställda om deras tjänstepension och olika val de kan göra kring den redan innan de börjar närma sig pensionsålder. Det går inte att vara för tidigt ute – berätta gärna redan vid anställning om vad som gäller. 

När sista arbetsdagen börjar närma sig för en anställd ska du informera den blivande pensionären om att hen själv ansvarar för att ansöka om pension. Hen ska dels ansöka hos Pensionsmyndigheten, dels höra av sig till de bolag som hen har sin tjänstepension hos. 

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.