Till innehållet

När en anställd ska vara föräldraledig

När en anställd är hemma med en ny liten familjemedlem finns det olika slags ersättningar att få ut. Förutom föräldrapenning från Försäkringskassan kan den anställda få en kompletterande ersättning via jobbet. För arbetare finns försäkringen Föräldrapenningtillägget (FPT).

Så här hanterar du en anställds föräldraledighet

När ett barn föds eller adopteras in i en anställds familj finns några saker du behöver ha koll på. Vi hjälper dig reda ut vad som gäller genom de här checklistorna.

Arbetare

Berätta för din anställda om Föräldrapenningtillägget (FPT) som hen har genom kollektivavtalet. Försäkringen ger extra pengar till den anställda under föräldraledigheten. 

Sätt dig ner med den anställda och planera tillsammans när föräldraledigheten ska inledas och avslutas. Föräldrapenningtillägget (FTP) ska betalas ut under en sammanhängande ledighetsperiod. Det är därför viktigt att planera vilken föräldraledighetsperiod som anmälan gäller. Den anställda ansöker sedan själv om Föräldrapenningtillägget (FTP) från Afa Försäkring och om föräldrapenning från Försäkringskassan.

När den anställda ansökt om ersättning från Föräldrapenningtillägget (FPT) ska du som arbetsgivare bekräfta hos Afa Försäkring att personen jobbar hos dig.

Du som arbetsgivaren betalar inte in några premier till den anställdas tjänstepensionsförsäkring vid föräldraledighet eller graviditetspenning. När den anställda ansöker om Föräldrapenningtillägget (FPT) så ansöker hen automatiskt om inbetalningen till pensionen från premiebefrielseförsäkringen. Om den anställda inte ansöker om FPT ska hen ansöka om inbetalning till pensionen från premiebefrielseförsäkringen hos Afa Försäkring.

Lönen du betalat din anställda under året ska som vanligt rapporteras till Fora

Tjänstemän

För tjänstemän med försäkring ITP 1:

Sätt dig ner med den anställda och lägg upp en plan med start- och slutdatum för föräldraledigheten.

Fortsätt anmäla den bruttolön du betalar din anställda per månad till Collectum. Det ska du göra även om lönen är 0 kr. Obs! Du ska alltså inte avanmäla den anställda hos Collectum när hen är föräldraledig.

Du som arbetsgivare betalar inte in pengar till din anställdas pension under frånvaron. Premien för ITP 1 betalas automatiskt genom premiebefrielseförsäkringen när den anställda har föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning från Försäkringskassan. Det gäller både vid föräldraledighet och vård av sjukt barn (VAB). 

Påminn den anställda om att ansöka om föräldrapenning hos Försäkringskassan.

Enligt de flesta kollektivavtal för tjänstemän ska arbetsgivaren betala föräldralön, som ger den anställda en extra summa pengar vid föräldraledighet. Kolla med ditt fack- eller arbetsgivarförbund vad som gäller för ditt företag. 

För tjänstemän med försäkring ITP 2:

Sätt dig ner med din anställda och lägg upp en plan med start- och slutdatum för föräldraledigheten.

Du har ingen skyldighet att betala in pengar till den anställdas pension under föräldraledigheten, men Svenskt Näringsliv och PTK rekommenderar dig att göra det i 11 månader. Rapportera till Collectum om du inte ska betala.

Påminn den anställda att ansöka om föräldrapenning hos Försäkringskassan.

Enligt de flesta kollektivavtal för tjänstemän ska arbetsgivaren betala föräldralön, som ger den anställda en extra summa pengar vid föräldraledighet. Kolla med ditt arbetsgivarförbund eller fackförbund vad som gäller för ditt företag. 

Rapportera till Collectum när din anställda kommer tillbaka till jobbet

Vanliga frågor om föräldraledighet

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.