När en anställd ska gå i pension
Arbetsgivare med kollektivavtal betalar pensionsförsäkringar för de anställda, så kallad tjänstepension. Tjänstepensionen är ett komplement till den allmänna pensionen. För arbetare heter den Avtalspension SAF-LO och för tjänstemän ITP 1 eller ITP 2.
Checklista
Så här gör du när en anställd går i pension
När det är dags för en anställd att gå i pension har du som arbetsgivare några saker att tänka på. Använd de här checklistorna!
Arbetare
Checklista när en arbetare ska gå i pension
Tjänstemän
Checklista när en tjänsteman ska gå i pension
Vanliga frågor om tjänstepension
Här hittar du en sammanställning av vad du ska betala för dina anställda arbetare och tjänstemän.
Pensionsmedförande lön är den lön du ska utgå ifrån när du lönerapporterar till Fora och Collectum.
Reglerna för vad som räknas in ser olika ut beroende på vilket kollektivavtal du har och om dina anställda är arbetare eller tjänstemän. Läs mer om det här:
Löneväxling innebär att du som arbetsgivare erbjuder dina anställda att byta ut delar av lönen mot en förmån – till exempel extra tjänstepension. Här kan du läsa mer - när en anställd ska löneväxla.
Ja oftast, då huvudregeln för vad som är avdragsgilla pensionspremier är 35 % av lönen. Om du vill veta mer om när och hur du kan göra avdrag, läs Skatteverkets broschyr ”Skatteregler för aktie- och handelsbolag”.