Till innehållet

Arbetsskada och olycksfall

Om du råkar ut för ett olycksfall i jobbet, eller på vägen till eller från arbetsplatsen, har du som jobbar på ett företag med kollektivavtal en försäkring. Du ska själv anmäla skadan och ansöka om ersättning.

Vad är en arbetsskada?

Arbetsskada är ett olycksfall du råkar ut för i jobbet, eller på väg till eller på väg hem från arbetsplatsen. Även en sjukdom eller smitta som orsakats av jobbet kan vara en arbetsskada.

Du kan få ersättning för en arbetsskada genom både din kollektivavtalade försäkring Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA), och genom Försäkringskassan.

Det här ska du göra när råkat ut för en arbetsskada

  • Anmäl det som hänt till din arbetsgivare och arbetsplatsens skyddsombud.
  • Se till att få ett läkarintyg som styrker det du råkat ut för. 
  • Du ska anmäla och söka ersättning från Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) hos Afa Försäkring. De utreder om du har rätt till ersättning.
    Anmäl och sök ersättning hos Afa Försäkring
  • I vissa fall kan du ha rätt till ersättning från Försäkringskassan. Läs mer och ansök hos Försäkringskassan

Exempel på vad du kan få ersättning för genom TFA

  • Karensavdraget och den inkomst du förlorar när du är sjukskriven. Det gäller när du får sjuklön eller sjukpenning.
  • Skador och besvär som uppstått på grund av din skada.
  • Olika kostnader som kan komma med din skada – som läkarvård eller medicin. 

Här kan du kan läsa mer om Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA).

Ersättning genom Försäkringskassan

  • Den allmänna arbetsskadeförsäkringen kan ersätta dina kostnader för tandvård, sjukvård utomlands och särskilda hjälpmedel. Exempel på särskilda hjälpmedel är kryckor och proteser.
  • Du kan också få så kallad livränta om du går miste om inkomst. 

Du kan läsa mer hos Försäkringskassan.

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.