Till innehållet

Nu sprids Avtalat brett – kampanj om pension och försäkring via jobbet

Alla anställda på företag med kollektivavtal har pension och försäkring via jobbet, men många saknar kunskap om hur det fungerar. Därför har LO, PTK och Svenskt Näringsliv gemensamt bildat Avtalat, där all information om pension och försäkring för privat sektor samlas på ett och samma ställe. Genom bland annat kampanjfilmer sprids nu Avtalat brett.

I Sverige jobbar tre miljoner arbetare, tjänstemän och arbetsgivare på privata företag med kollektivavtal, och med kollektivavtalet kommer många fördelar. De anställda får till exempel pengar sparade till sin tjänstepension och skyddas av ett antal försäkringar. Men kunskapen om pension och försäkring via jobbet är låg. Det hoppas Avtalat genom sin lanseringskampanj kunna ändra på.

Kampanj för att öka kännedomen

– Syftet med kampanjen är detsamma som syftet med hela Avtalat: alla ska veta och alla ska förstå hur pension och försäkring via jobbet fungerar. Det ska vara enkelt att göra rätt. Och för att uppnå det behöver vi etablera Avtalat i våra målgruppers medvetande, säger Pia Carlsson Thörnqvist, kommunikationschef på Avtalat.

För lanseringskampanjen har tre olika filmer tagits fram. Fokus är på olika försäkringar och målgrupper. Utöver filmerna finns banner- och annonsmaterial.

Till kampanjfilmerna

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.