Till innehållet

TFA - Trygghetsförsäkring vid arbetsskada

Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) är en kollektivavtalad försäkring. Den kan ge dig pengar om du råkat ut för ett olycksfall i jobbet, eller på väg till eller på väg hem från arbetsplatsen.

Anmäl skadan för att få ersättning 

Det är Afa Försäkring som avgör om du har rätt till ersättning från Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA).

Det här behöver du göra för att få ersättning: 

  • Anmäl det som hänt till din arbetsgivare och arbetsplatsens skyddsombud. Se till att få ett läkarintyg som styrker det du råkat ut för. 
  • Anmäl skadan till Afa Försäkring. De utreder om du har rätt till ersättning från försäkringen.
  • I vissa fall kan du dessutom ansöka om ersättning hos Försäkringskassan

Vad räknas som en arbetsskada?

  • Olycksfall i jobbet – gäller även om du till exempel är på utbildning eller tjänsteresa. 
  • Olycksfall på väg till eller på väg hem från arbetsplatsen – gäller när du tagit din vanliga väg. Om du råkat ut för en olycka där ett fordon varit inblandat i ska du i stället söka ersättning från trafikförsäkringen.
  • Arbetssjukdom – gäller om du blivit fysiskt eller psykiskt sjuk på grund av jobbet. 
  • Smitta – gäller om du har ett jobb där du kommer i kontakt med smittbärande personer eller ämnen. 

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.