Till innehållet
Logga in

Om en anställd dör

Ett dödsfall bland dina anställda är så klart både sorgligt och svårt. Då är kollektivavtalet en trygghet. I de försäkringar du tecknat för dina anställda ingår skydd som ger familjen ersättning vid ett dödsfall. Dessutom kan den anställda ha valt att lägga till extra skydd.

Så hanterar du ett dödsfall bland dina anställda

När en anställd dör kan familjen få ersättning från olika håll. Hör av dig till den drabbade familjen och berätta vad de faktiskt kan ha rätt till. Följ våra checklistor så kan du vara säker på att inte missa något viktigt.

Tipsa den anställdas anhöriga om efterlevandeguiden.se. Där finns det viktigaste de behöver tänka på när deras närstående gått bort. 

Berätta för de anhöriga att de kan få ersättning från Tjänstegrupplivförsäkringen (TGL). De ansöker genom att fylla i blanketten ”Anmälan om dödsfall TGL” hos Afa Försäkring. 

Bekräfta hos Afa Försäkring att personen som gått bort jobbat hos dig. Det gör du genom att fylla i blanketten ”Anmälan om dödsfall (TGL)”.  

Anmälan om dödsfall Länk till extern webbsida, öppnas i nytt fönster

Om dödsfallet beror på en arbetsskada ska du anmäla det till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Det gör du på deras gemensamma webbplats  anmalarbetsskada.se

Om dödsfallet beror på en arbetsskada kan de anhöriga dessutom söka ersättning från Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA). Även det görs hos Afa Försäkring.

Om de anhöriga sökt ersättning från Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) ska du bekräfta hos Afa Försäkring att den bortgångna varit anställd hos dig.

Bekräfta anställningen Länk till extern webbsida, öppnas i nytt fönster

Din anställda kan ha valt att lägga till extra skydd i sin Avtalspension SAF-LO. Om hen lagt till familjeskydd får familjen en ekonomisk ersättning vid dödsfallet. Om hen lagt till återbetalningsskydd får de pengarna som sparats till den anställdas tjänstepension.

Tipsa de anhöriga om efterlevandeguiden.se. Där finns det viktigaste de behöver tänka på när deras närstående gått bort. 

Berätta för den anställdas anhöriga att de kan få ersättning från Tjänstegrupplivförsäkringen (TGL). Anmälan görs automatiskt. 

Om du tecknat Tjänstegrupplivförsäkring (TGL) i ett annat försäkringsbolag än Alecta behöver du höra av dig till det bolaget. 

Om den anställda som gått bort jobbade utomlands för företaget ska du anmäla dödsfallet till Alecta. 

Anmäl hos Alecta Länk till extern webbsida, öppnas i nytt fönster

Om dödsfallet beror på en arbetsskada ska du anmäla det till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Det gör du på deras gemensamma webbplats anmalarbetsskada.se.

Om dödsfallet beror på en arbetsskada kan de anhöriga dessutom söka ersättning från Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA). Det gör de hos AFA Försäkring.

Om de anhöriga sökt ersättning från Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) ska du bekräfta hos AFA Försäkring att den bortgångna varit anställd hos dig. 

Bekräfta anställningen Länk till extern webbsida, öppnas i nytt fönster

Tänk på det här om en anställd dör

  • Tipsa de anhöriga om efterlevandeguiden.se.
  • Tjänstegrupplivförsäkringen (TGL) kan ge ersättning till de anhöriga. Du kan läsa mer i vår fördjupning längre ned på sidan.
  • Om en anställd dör av en arbetsskada kan de anhöriga söka ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada (TFA) hos Afa Försäkring.

Vanliga frågor när en anställd dör

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.