Till innehållet

Jobba utomlands - för tjänstemän

Genom att jobba utomlands en period av ditt yrkesliv kan du vidga dina vyer och skaffa ny kompetens. Men när du är utomlands kan också pensionen och försäkringarna du har via jobbet påverkas. Vad som gäller beror på vissa omständigheter – och dem behöver du ha koll på innan du reser iväg.

Så gäller försäkringarna utomlands

De allra flesta som bor och/eller jobbar i Sverige omfattas av socialförsäkringen som ger ekonomisk trygghet om du till exempel blir sjuk. Om du jobbar på ett företag med kollektivavtal har du extra försäkringar som kan ge dig ersättning vid vissa händelser i livet. Ofta fortsätter skydden gälla även om du jobbar utomlands, men det kan se lite olika ut. Det beror till exempel på vilket land du ska jobba i och hur länge du ska vara där. 

Det här behöver du fundera över

  • Kommer du jobba för din arbetsgivare hemma i Sverige, för ett dotterbolag eller vara anställd lokalt?  
  • Har du koll på vilka regler som gäller för just det landet du ska till? 
  • Hur länge ska du vara borta? 
  • Vad skulle hända om du blev arbetslös under utlandsvistelsen? 
  • Hur ser skattereglerna ut i landet du ska till? 
  • Hur ska du lösa det med bostad – både här hemma i Sverige och i landet du ska till?

Här kan du hitta några av svaren

Hör av dig till Alecta för att ta reda på om inbetalningarna till din pension påverkas när du jobbar utomlands. De kan också svara på hur Tjänstegrupplivförsäkringen (TGL), alltså livförsäkringen du har via jobbet, funkar under utlandsvistelsen. 

Hos Skatteverket kan du ta reda på hur olika länders skatter kan påverka dig, och vad du behöver tänka på.

Hos Försäkringskassan hittar du information om hur socialförsäkringen fungerar när du jobbar utomlands. 

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.