Till innehållet
Logga in

Spellistor om döden och olyckor ska få fler att upptäcka pension och försäkring via jobbet

Idag startar Avtalat en kampanj som genom spellistor på Spotify ska öka kännedomen om kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Bland annat uppmanas 200 000 arbetsgivare i privat sektor att skicka spellistorna om bland annat olyckor och döden till sina 3 miljoner anställda. Förhoppningen är att fler ska få del av de försäkringspengar de har rätt till via kollektivavtalen.

Avtalat har tagit fram flera spellistor som lyfter olika livssituationer som kan ge ersättning via kollektivavtalen. Spellistor med titlar som ”Att skada sig på jobbet”, ”Att vara föräldraledig” och ”Att gå i pension” finns nu att lyssna på via Spotify.

Olika livshändelser

Spellistorna riktar sig till de som inte vanligtvis läser sig till informationen och fokuserar på livshändelser där arbetstagare har användning av förmånerna; vid arbetsskada, uppsägning, sjukdom, dödsfall, pension och föräldraledighet.

Antalet anmälda ärenden gällande föräldrapenningtillägget har exempelvis minskat med 20 procent de senaste åren. Enorma belopp lämnas outnyttjade när få känner till de försäkringar och andra förmåner som de har rätt till. Avtalats ambition är att alla ska förstå och uppskatta pension och försäkring via jobbet, även innan det behövs.

-Vi har några av världens bästa kollektivavtalsförhandlade förmåner men vad spelar det för roll om folk inte känner till dem. Efter hårda, dygnslånga, förhandlingar som resulterar i genomtänkta kollektivavtal gällande försäkringar och pension, som båda parter kan vara stolta över, är det sorgligt att en så stor del av arbetsgivarna och de anställda inte vet vad de får, säger Niklas Hjert, vd på Avtalat.

Dålig eller mycket dålig kännedom

Tre av fyra arbetare och hälften av tjänstemännen inom privat sektor har dålig eller mycket dålig kännedom om sin tjänstepension, enligt en undersökning som Avtalat låtit Ipsos genomföra. 40 procent av arbetsgivarna anser att de har dålig kännedom om hur de anställda är försäkrade. 70 procent av de anställda har liten eller ingen kännedom om de försäkringar som bland annat ger extra skydd vid sjukdom.

- Kollektivavtalad tjänstepension och försäkring är något fantastiskt och unikt som ger trygghet. Samtidigt vet vi att kännedomen är låg hos många anställda. Vi är beredda att ta till de medel som krävs för att nå fram och kommer att fortsätta testa ny angreppssätt och vägar för att öka kännedomen. Genom att pröva spellistor på Spotify hoppas vi kunna sänka tröskeln, säger Pia Carlsson Thörnqvist, enhetschef kommunikation och marknad.

Avtalat informerar och vägleder

Avtalat startade sin verksamhet 1 januari 2021 med uppgiften att informera och vägleda både arbetsgivare och anställda i privat sektor om kollektivavtalad tjänstepension och försäkringarna.

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.